(foto: Mark Haupt / unsplash.com).
Af: Lars Knudsen, DMF Aarhus.
Total Hip Replacement: Anyankofo
Aarhusianske Total Hip Replacement formede i vinteren 2021 sammen med ghanesiske highlife og gospel musikere et 9 mands band, der sammen skrev og indspillede et album i Ghana. Albummet blev indspillet i det legendariske highlife studie Kwashibu Music i tæt samarbejde med produceren Kwame Yeboah (Pat Thomas & Kwashibu Area Band, Cat Stevens, Craig David), og både gamle og nye stjerneskud fra den ghanesiske musikscene medvirker i form af highlife legenden Pat Thomas, hip-life rapperen Worlasi, den grammy nominerede reggae-stjerne Rocky Dawuni og soul-pop kometen Asi Renie.
I mødet mellem highlife, reggae, traditionelle rytmer og global pop peger projektet fremad og afsøger en ny sound, men er samtidig en platform for et fælles sprog mellem musikerne og for et globalt publikum. Med et varmt og opløftende udtryk og en stærk kerne af fællesskabsfølelse, handler numrene om møder på tværs af forskellighed, eksistentielle problematikker, kærlighed og kampen for social lighed.
Forsanger Victor Hosbond beskriver albummets skabelsesproces og mødet mellem ghanesiske og danske musikere: “Noget, som blev helt tydeligt for os, efter at vi havde øvet, snakket og hængt ud et par dage, var, at vi alle havde en hel masse til fælles. Der er meget mere, som forbinder os end adskiller os, når det kom til værdier, problemer, mål og udfordringer i livet. Så vi dykkede ind i denne samhørighed i musikken og tematikkerne og forsøgte at skabe sange, som ville vække genklang med både danske og ghanesiske lyttere. For at formidle disse forholdsvis simple universelle budskaber på en interessant måde afprøvede vi og legede rundt med en del forskellige genrer. Det var særligt en kombination af reggae, highlife, traditionelle ghanesiske trommer og global pop, der blev kendetegnende for albummets sound. Et udtryk der med både nysgerrighed, legesyge og sårbarhed fandt sin kerne i gruppens sociale dynamik og det fællesskab, der opstod. Derfor faldt det os naturligt, at albummet skulle hedde “Anyankofo”, der betyder “Venner”. www.totalhipreplacement.dk
Aarhusianske Total Hip Replacement formede i vinteren 2021 sammen med ghanesiske highlife og gospel musikere et 9 mands band, der sammen skrev og indspillede et album i Ghana. Albummet blev indspillet i det legendariske highlife studie Kwashibu Music i tæt samarbejde med produceren Kwame Yeboah (Pat Thomas & Kwashibu Area Band, Cat Stevens, Craig David), og både gamle og nye stjerneskud fra den ghanesiske musikscene medvirker i form af highlife legenden Pat Thomas, hip-life rapperen Worlasi, den grammy nominerede reggae-stjerne Rocky Dawuni og soul-pop kometen Asi Renie.
I mødet mellem highlife, reggae, traditionelle rytmer og global pop peger projektet fremad og afsøger en ny sound, men er samtidig en platform for et fælles sprog mellem musikerne og for et globalt publikum. Med et varmt og opløftende udtryk og en stærk kerne af fællesskabsfølelse, handler numrene om møder på tværs af forskellighed, eksistentielle problematikker, kærlighed og kampen for social lighed.
Forsanger Victor Hosbond beskriver albummets skabelsesproces og mødet mellem ghanesiske og danske musikere: “Noget, som blev helt tydeligt for os, efter at vi havde øvet, snakket og hængt ud et par dage, var, at vi alle havde en hel masse til fælles. Der er meget mere, som forbinder os end adskiller os, når det kom til værdier, problemer, mål og udfordringer i livet. Så vi dykkede ind i denne samhørighed i musikken og tematikkerne og forsøgte at skabe sange, som ville vække genklang med både danske og ghanesiske lyttere. For at formidle disse forholdsvis simple universelle budskaber på en interessant måde afprøvede vi og legede rundt med en del forskellige genrer. Det var særligt en kombination af reggae, highlife, traditionelle ghanesiske trommer og global pop, der blev kendetegnende for albummets sound. Et udtryk der med både nysgerrighed, legesyge og sårbarhed fandt sin kerne i gruppens sociale dynamik og det fællesskab, der opstod. Derfor faldt det os naturligt, at albummet skulle hedde “Anyankofo”, der betyder “Venner”. www.totalhipreplacement.dk
Svend Seegert: Her hvor det vender
Svend Seegerts nye album ’Her hvor det vender’ er den foreløbige kulmination på 20 års fokus på og performance af egne sange, hovedsageligt på den århusianske sangskriverscene. Albummet har været på beding gennem en årrække, så nogle sange er gledet ud undervejs, og andre er kommet til. Fælles for sangene på ’Her her det vender’ er, at de er optimeret gennem den stadige kontakt med publikum. Så på denne måde er det både et debutalbum og et greatest hits album, der udsendes.
Inderlighed, underfundighed, humor og refleksion er kodeordene på sangene, der hele vejen igennem er præget af sans for iørefaldende melodier og musikalske fraser, der hænger fast. Svend Seegert er på udgivelsen bakket op af en fin buket af musikalske venner fra tidligere sammenhænge. Den gennemgående medspiller er Peter Dombernowsky på trommer og percussion, men desuden medvirker Stine Rahbæk, Rebekka Neergaard & Andrea Siim på kor. Tenorsax: Klaus Glüsing. Vintage Stratocaster: Simon Høirup. Bas: Jonas Pfeiffer. Og Svend Seegert selv på sang, guitarer, pianoer, keyboards, bas og kor.
Albummet er indspillet i Mindless Studio, og arrangement og produktion er et samarbejde mellem Flemming Bloch og Svend Seegert. ”Her hvor det vender” udkommer 12. marts 2022 på alle de store streamingtjenester samt fysisk på CD via Gateway Music. www.svendseegert.dk
Svend Seegerts nye album ’Her hvor det vender’ er den foreløbige kulmination på 20 års fokus på og performance af egne sange, hovedsageligt på den århusianske sangskriverscene. Albummet har været på beding gennem en årrække, så nogle sange er gledet ud undervejs, og andre er kommet til. Fælles for sangene på ’Her her det vender’ er, at de er optimeret gennem den stadige kontakt med publikum. Så på denne måde er det både et debutalbum og et greatest hits album, der udsendes.
Inderlighed, underfundighed, humor og refleksion er kodeordene på sangene, der hele vejen igennem er præget af sans for iørefaldende melodier og musikalske fraser, der hænger fast. Svend Seegert er på udgivelsen bakket op af en fin buket af musikalske venner fra tidligere sammenhænge. Den gennemgående medspiller er Peter Dombernowsky på trommer og percussion, men desuden medvirker Stine Rahbæk, Rebekka Neergaard & Andrea Siim på kor. Tenorsax: Klaus Glüsing. Vintage Stratocaster: Simon Høirup. Bas: Jonas Pfeiffer. Og Svend Seegert selv på sang, guitarer, pianoer, keyboards, bas og kor.
Albummet er indspillet i Mindless Studio, og arrangement og produktion er et samarbejde mellem Flemming Bloch og Svend Seegert. ”Her hvor det vender” udkommer 12. marts 2022 på alle de store streamingtjenester samt fysisk på CD via Gateway Music. www.svendseegert.dk
Beneath The Silence: Black Lights
Med oprindelse i Aarhus bryder Beneath The Silence den generiske tilgang til melodisk metal med deres omstændelige riffs og stærke, melodiske vokal fra Mette Hessellund. Væbnet med storladen vokal, groovy riffs and catchy melodier gearer kvintetten op til udgivelsen af deres debut fuldlængde album ‘Black Lights’:
“Med dette album sigter vi efter at udvide vores lyd i alle retninger, imens den grundlæggende lyd holdes intakt. Black Lights handler om at være et sted i livet, hvor alt synes mørkt, og håbet kun er en kilde til skuffelser. Det er det mørkeste og mest personlige materiale, jeg indtil videre har skrevet, og pladens temaer bunder i nogle hårde år, der har ført til mange indrømmelser om, hvem man kan blive til, når man har det allersværest, samt hvordan det er at føle, at man taber sig selv og sine fremtidsdrømme på gulvet. Den håbløshed der ligger i det, ville jeg gerne udforske, hvilket førte til de dystre temaer, der findes på pladen”, forklarer vokalist Mette Hessellund.
Siden bandet blev skabt i 2013, har de udgivet to EP’er, ‘Meant for the Clouds’ (2016) og ‘Phoenix’ (2018). Den seneste blev godt modtaget og har over 2,5 million streams på tværs af streaming platforme og har været inkluderet på officielle Spotify playlister såsom New Metal Tracks, New Blood, Kickass Metal med flere. Beneath The Silence debutalbummet ’Black Lights’ er produceret af Nicklas Sonne (Defecto, Between Oceans, Malrun). www.facebook.com/beneaththesilence8000
Med oprindelse i Aarhus bryder Beneath The Silence den generiske tilgang til melodisk metal med deres omstændelige riffs og stærke, melodiske vokal fra Mette Hessellund. Væbnet med storladen vokal, groovy riffs and catchy melodier gearer kvintetten op til udgivelsen af deres debut fuldlængde album ‘Black Lights’:
“Med dette album sigter vi efter at udvide vores lyd i alle retninger, imens den grundlæggende lyd holdes intakt. Black Lights handler om at være et sted i livet, hvor alt synes mørkt, og håbet kun er en kilde til skuffelser. Det er det mørkeste og mest personlige materiale, jeg indtil videre har skrevet, og pladens temaer bunder i nogle hårde år, der har ført til mange indrømmelser om, hvem man kan blive til, når man har det allersværest, samt hvordan det er at føle, at man taber sig selv og sine fremtidsdrømme på gulvet. Den håbløshed der ligger i det, ville jeg gerne udforske, hvilket førte til de dystre temaer, der findes på pladen”, forklarer vokalist Mette Hessellund.
Siden bandet blev skabt i 2013, har de udgivet to EP’er, ‘Meant for the Clouds’ (2016) og ‘Phoenix’ (2018). Den seneste blev godt modtaget og har over 2,5 million streams på tværs af streaming platforme og har været inkluderet på officielle Spotify playlister såsom New Metal Tracks, New Blood, Kickass Metal med flere. Beneath The Silence debutalbummet ’Black Lights’ er produceret af Nicklas Sonne (Defecto, Between Oceans, Malrun). www.facebook.com/beneaththesilence8000
Olga Witte Organ Trio: No 1+2
Olga Witte Organ Trio No 1 + 2 indeholder to koncerter for orgeltrio. Organ Trio No 1 har komponisten Olga Witte skrevet for pibeorgel, som hun selv betjener, og to basuner spillet af Jens Kristian Bang og Jens Balder. Organ Trio No 2 er skrevet ud fra fortællingen om den mægtige østjavanesiske heks, Calon Arang og er orkestreret for pibeorgel (Olga Witte) samt Anja Nedremo på altsaxofon og Jacob Danielsen på tenorsaxofon.
Albummets musikalske grundelement er eksperimentel jazz, men Witte har i kompositionerne anvendt strukturer, principper og praksisser fra balinesisk gamelan, som hun har lært og internaliseret ved langvarige, musiketnologiske feltarbejder på Bali i perioden 2005-2020. I begge trioer arbejder hun med forskellige kompositoriske greb og rammer for improvisation.
”På albummet samler jeg flere dele af mig; mig som komponist, musiketnolog, jazzpianist og kirkeorganist. Min forståelse af balinesisk gamelan bruger jeg i kompositionerne, og min baggrund inden for eksperimentel jazz er gennemgående, både i form af improvisation og lyde uden for instrumenternes mest gængse brug. Blæserne er fantastiske improvisatorer, der giver sig fuldt ud, Jacob, Balder og Jens med jazzbaggrund, mens Anja begår sig inden for den moderne kompositionsmusik. Og så er der jo pibeorglet. Det er vidunderligt, hvad man kan udtrykke på det instrument fra det milde til det helt vanvittigt vilde.”
Komponistens vision er at udvide lytterens horisont ved at føre denne ind i en verden, hvor musikken inspireret af praksisser fra balinesisk gamelan. Med underlæggende strukturer fra en for lytteren ukendt musik spillet på kendte instrumenter kan musikken åbne lytterens øre for nye møder og muligheder, også når instrumenterne rækker ud, hvor lytteren ikke normalt færdes.
Musikken er optaget i Skt. Lukas Kirke, Aarhus, den 21. maj og 18. august 2021. Albummet er optaget, mixet samt mastereret af Henrik Winther Hansen og produceret af Olga Witte. www.olgawitte.dk
Olga Witte Organ Trio No 1 + 2 indeholder to koncerter for orgeltrio. Organ Trio No 1 har komponisten Olga Witte skrevet for pibeorgel, som hun selv betjener, og to basuner spillet af Jens Kristian Bang og Jens Balder. Organ Trio No 2 er skrevet ud fra fortællingen om den mægtige østjavanesiske heks, Calon Arang og er orkestreret for pibeorgel (Olga Witte) samt Anja Nedremo på altsaxofon og Jacob Danielsen på tenorsaxofon.
Albummets musikalske grundelement er eksperimentel jazz, men Witte har i kompositionerne anvendt strukturer, principper og praksisser fra balinesisk gamelan, som hun har lært og internaliseret ved langvarige, musiketnologiske feltarbejder på Bali i perioden 2005-2020. I begge trioer arbejder hun med forskellige kompositoriske greb og rammer for improvisation.
”På albummet samler jeg flere dele af mig; mig som komponist, musiketnolog, jazzpianist og kirkeorganist. Min forståelse af balinesisk gamelan bruger jeg i kompositionerne, og min baggrund inden for eksperimentel jazz er gennemgående, både i form af improvisation og lyde uden for instrumenternes mest gængse brug. Blæserne er fantastiske improvisatorer, der giver sig fuldt ud, Jacob, Balder og Jens med jazzbaggrund, mens Anja begår sig inden for den moderne kompositionsmusik. Og så er der jo pibeorglet. Det er vidunderligt, hvad man kan udtrykke på det instrument fra det milde til det helt vanvittigt vilde.”
Komponistens vision er at udvide lytterens horisont ved at føre denne ind i en verden, hvor musikken inspireret af praksisser fra balinesisk gamelan. Med underlæggende strukturer fra en for lytteren ukendt musik spillet på kendte instrumenter kan musikken åbne lytterens øre for nye møder og muligheder, også når instrumenterne rækker ud, hvor lytteren ikke normalt færdes.
Musikken er optaget i Skt. Lukas Kirke, Aarhus, den 21. maj og 18. august 2021. Albummet er optaget, mixet samt mastereret af Henrik Winther Hansen og produceret af Olga Witte. www.olgawitte.dk
Døssing: All inclusive
Døssing er en jazzgruppe fra Aarhus hovedsageligt bestående af søskendeflokken Mathilde, Aske og Jon Døssing, men på debutpladen får de på flere numre også selskab af den fjerde søskende, Annestine Døssing på speak, en vokal featuring med følsom og musikalsk forstærkning Thit Helbo og Ellen Kjær. Gruppen udgav i februar 2022 deres konceptuelle debutalbum, All inclusive, gennem pladeselskabet Blikflak. Fortællingen gennem albummet byder således på en introduktion til en forunderlig hotel-æstetisk verden, inspireret af David Lynch’s Twin Peaks og Wes Anderson’s Grand Budapest Hotel, hvori nogle både magiske og mystiske stemninger og karakterer bor og lever, som lytteren kan udforske i sit eget tempo.
Lyden på albummet er især kendetegnet ved mødet mellem det elektroniske og analoge, der er bragt til live med keys, synthesizers og effektmaskiner på basun og vokal samt akustisk trommesæt kombineret med den taktfaste trommemaskine, som legende skaber et drømmende lydunivers inden for jazz, lounge og dub.
Kombinationen af lydbilledet og fortællingen anført af Annestine Døssings blide stemme i de forskellige interludes tager lytteren på en decideret rejse fra albummets start til slut, men hvor det stadigt har været vigtigt, at der er plads til selv at kunne tolke sin egen forestilling om stedets æstetik og stemning. Døssings debutalbum blander således et historiefortællende narrativ med et jazzalbum, der i sin helhed bliver til en slags musikalsk lydbog, som drager referencer til eksempelvis Third Ear. www.facebook.com/doessingmusic/
Døssing er en jazzgruppe fra Aarhus hovedsageligt bestående af søskendeflokken Mathilde, Aske og Jon Døssing, men på debutpladen får de på flere numre også selskab af den fjerde søskende, Annestine Døssing på speak, en vokal featuring med følsom og musikalsk forstærkning Thit Helbo og Ellen Kjær. Gruppen udgav i februar 2022 deres konceptuelle debutalbum, All inclusive, gennem pladeselskabet Blikflak. Fortællingen gennem albummet byder således på en introduktion til en forunderlig hotel-æstetisk verden, inspireret af David Lynch’s Twin Peaks og Wes Anderson’s Grand Budapest Hotel, hvori nogle både magiske og mystiske stemninger og karakterer bor og lever, som lytteren kan udforske i sit eget tempo.
Lyden på albummet er især kendetegnet ved mødet mellem det elektroniske og analoge, der er bragt til live med keys, synthesizers og effektmaskiner på basun og vokal samt akustisk trommesæt kombineret med den taktfaste trommemaskine, som legende skaber et drømmende lydunivers inden for jazz, lounge og dub.
Kombinationen af lydbilledet og fortællingen anført af Annestine Døssings blide stemme i de forskellige interludes tager lytteren på en decideret rejse fra albummets start til slut, men hvor det stadigt har været vigtigt, at der er plads til selv at kunne tolke sin egen forestilling om stedets æstetik og stemning. Døssings debutalbum blander således et historiefortællende narrativ med et jazzalbum, der i sin helhed bliver til en slags musikalsk lydbog, som drager referencer til eksempelvis Third Ear. www.facebook.com/doessingmusic/
Velvet Volume: Nest
Nest er Velvet Volumes tredje album, hvor de vender sig mod deres egne, allermest skrøbelige sider: ophavet og identiteten. De finder mystik, angst og melankoli, men også håb og healing. Opsætningen er udvidet, lyden rummer flere nuancer, flere referencer og den markerer en helt ny musikalsk æra for søstertrioen.
Historiefortællingen om de tre søstre, der spiller rock, er langtfra tidssvarende længere. Det ene øjeblik pakkes lytteren ind i komplekse, harmoniske klaverakkorder og kælent hviskende ord. Det andet sparket i ansigtet af udsyrede saxofonsoloer, vrængende stemmer og knastørre distortede guitarer. Vi møder på Nest et orkester, som har formået at blive både farligere og blødere samtidig.
Men det kontrastfyldte findes også i teksterne, som både indeholder hudløse arbejderklasseballader med syngende lussinger til de privilegerede, men også helt intimt ømme erklæringer af kærlighed. Og så selvfølgelig i behandlingen af albummets hovedpulsåre: Bandets ophav og oplevelsen af at være opvokset mellem to forskellige kulturer, den danske, den israelske og yemenitiske.
Et skift i det musikalske har været nødvendigt for at Velvet Volume kunne beskæftige sig med de inderste emner. Albummet har en eksplosiv legende lyd, som danser imellem referencer, genrer og lyde. Bandet boltrer sig i drømmende pop, skødesløs americana, gigantiske kor-sekvenser, hårde riff’s, sexet lounge og klubmusik.
Søstrene Noa, Naomi og Nataja, der udgør Velvet Volume, har været et navn på den danske rockscene, siden de som meget unge blev opdaget, og karrieren med pladekontrakt og turnéer i udlandet begyndte. Men de store studier, bandet tidligere har indspillet deres albums i, er blevet byttet ud med et lille sommerhus, hvor de, sammen med kærester og familie, producer Jack Kilburn og music engineer Felix Ewert har indspillet og udviklet sangene. De har også inviteret vennerne, cellisten Asbjørn Elle og saxofonisten Oilly Wallace, til at medvirke på pladen. https://da-dk.facebook.com/velvetvolume
Nest er Velvet Volumes tredje album, hvor de vender sig mod deres egne, allermest skrøbelige sider: ophavet og identiteten. De finder mystik, angst og melankoli, men også håb og healing. Opsætningen er udvidet, lyden rummer flere nuancer, flere referencer og den markerer en helt ny musikalsk æra for søstertrioen.
Historiefortællingen om de tre søstre, der spiller rock, er langtfra tidssvarende længere. Det ene øjeblik pakkes lytteren ind i komplekse, harmoniske klaverakkorder og kælent hviskende ord. Det andet sparket i ansigtet af udsyrede saxofonsoloer, vrængende stemmer og knastørre distortede guitarer. Vi møder på Nest et orkester, som har formået at blive både farligere og blødere samtidig.
Men det kontrastfyldte findes også i teksterne, som både indeholder hudløse arbejderklasseballader med syngende lussinger til de privilegerede, men også helt intimt ømme erklæringer af kærlighed. Og så selvfølgelig i behandlingen af albummets hovedpulsåre: Bandets ophav og oplevelsen af at være opvokset mellem to forskellige kulturer, den danske, den israelske og yemenitiske.
Et skift i det musikalske har været nødvendigt for at Velvet Volume kunne beskæftige sig med de inderste emner. Albummet har en eksplosiv legende lyd, som danser imellem referencer, genrer og lyde. Bandet boltrer sig i drømmende pop, skødesløs americana, gigantiske kor-sekvenser, hårde riff’s, sexet lounge og klubmusik.
Søstrene Noa, Naomi og Nataja, der udgør Velvet Volume, har været et navn på den danske rockscene, siden de som meget unge blev opdaget, og karrieren med pladekontrakt og turnéer i udlandet begyndte. Men de store studier, bandet tidligere har indspillet deres albums i, er blevet byttet ud med et lille sommerhus, hvor de, sammen med kærester og familie, producer Jack Kilburn og music engineer Felix Ewert har indspillet og udviklet sangene. De har også inviteret vennerne, cellisten Asbjørn Elle og saxofonisten Oilly Wallace, til at medvirke på pladen. https://da-dk.facebook.com/velvetvolume