Crew under optagelse af audiowalk (foto: Victor Hempel-Mydtskov).
Af: Victor Hempel-Mydtskov, Aarhus Urban Legends, medskaber af Mød Mig I Mørket
Prøv at forestille dig, at du går gennem Botanisk Have i Aarhus i skumringen. I dine høretelefoner kan du høre en ung kvinde, hvis fodtrin på stien har samme lyd som dine. I går det samme sted. Du stopper op, når hun stopper op. Du undersøger mystiske tegninger bag en skraldespand på hendes opfordring. Og når stien i Botanisk Have skiller sig i to, så er det dig, der bestemmer, hvilken vej I skal fortsætte ad.
Dette er grundidéen bag den nye interaktive audiowalk Mød Mig I Mørket. Den havde præmiere under Aarhus Festuge 2021 og blev i løbet af festugens ni dage downloadet over 1000 gange.
Jeg hedder Victor Hempel-Mydtskov, og jeg har sammen med Stine Lindbjerg Jespersen udviklet og produceret Mød Mig I Mørket. Det her er en introduktion til vores projekt, og hvad i alverden en interaktiv audiowalk er.
Victor og Stine bliver interviewet til podcasten Bløde Værdier (foto: Gorm Branderup).
Hvad er en interaktiv audiowalk?
Nu har jeg brugt ordene nogle gange, så mon ikke det er på plads at få begrebet defineret: Hvad er en interaktiv audiowalk helt præcist?
Det er egentligt ret simpelt. Det er en historie på lyd, der udspiller sig i de samme omgivelser, som lytteren selv er i, og hvor lytteren har mulighed for at påvirke historiens gang. Lidt som en krydsning af et radiodrama, en audioguide, som man kender fra museer, og et spil.
I Mød Mig I Mørket præsenteres lytteren for den unge, fiktive hovedkarakter Katrine, og sammen skal de ud på en aftentur gennem Botanisk Have. Lytteren hører den fiktive historie gennem Katrines telefon. I telefonen hører man Katrine tale med sine to gymnasievenner, da de alle tre har fået samme mystiske besked om noget inde i haven. Men i takt med at Katrine kommer dybere ind i haven, bliver det mere og mere tydeligt, at der er noget mystisk på færde, og at en af vennerne holder noget skjult. Men hvem er det, og hvorfor er Katrine egentligt i Botanisk Have?
Det skal lytteren undersøge gennem en række valg, som lytteren skal træffe gennem egne bevægelser og valg af veje i haven. Den fysiske bevægelse og valgene har afgørende betydning for, hvad der sker med Katrine og historien.
Nu har jeg brugt ordene nogle gange, så mon ikke det er på plads at få begrebet defineret: Hvad er en interaktiv audiowalk helt præcist?
Det er egentligt ret simpelt. Det er en historie på lyd, der udspiller sig i de samme omgivelser, som lytteren selv er i, og hvor lytteren har mulighed for at påvirke historiens gang. Lidt som en krydsning af et radiodrama, en audioguide, som man kender fra museer, og et spil.
I Mød Mig I Mørket præsenteres lytteren for den unge, fiktive hovedkarakter Katrine, og sammen skal de ud på en aftentur gennem Botanisk Have. Lytteren hører den fiktive historie gennem Katrines telefon. I telefonen hører man Katrine tale med sine to gymnasievenner, da de alle tre har fået samme mystiske besked om noget inde i haven. Men i takt med at Katrine kommer dybere ind i haven, bliver det mere og mere tydeligt, at der er noget mystisk på færde, og at en af vennerne holder noget skjult. Men hvem er det, og hvorfor er Katrine egentligt i Botanisk Have?
Det skal lytteren undersøge gennem en række valg, som lytteren skal træffe gennem egne bevægelser og valg af veje i haven. Den fysiske bevægelse og valgene har afgørende betydning for, hvad der sker med Katrine og historien.
Mød Mig i Mørket plakat (foto: Rasmus Kradrup)
Stine & Victor er folkene bag Mød Mig i Mørket (foto: Klara Thea Thomsen).
Teknologien bag
Mød Mig I Mørket opleves vha. brugerens egen smartphone gennem appen Echoes. Det særlige ved denne app er, at den bruger teknologien geofencing, hvor udvalgte lydfiler aktiveres, når lytteren er inden for bestemte zoner af geografiske koordinater. Måden, lytteren interagerer med historien på, er altså ved bare at gå videre af én af to stier, hvilket vil åbne op for et nyt kapitel i historien. Går lytteren til venstre, vil der ske X, går lytteren til højre, vil der ske Y. Denne GPS-drevne interaktion betyder, at man ikke skal gå med telefonen fremme hele tiden, men bare kan putte telefonen i lommen og koncentrere sig om historien og omgivelserne.
Arbejdet bag
Mød Mig I Mørket har været under udvikling det sidste år. I sensommeren 2021 mødtes Stine og jeg under et forløb i praktik i egen virksomhed igennem The Kitchen. Her kunne unge universitetsstuderende mødes for at udveksle viden og idéer og udvikle på sine entreprenørskabsprojekter. Vi fandt hurtigt ud af, at vi delte en fælles drøm om at bruge smartphoneteknologi til at lave eksperimenterende historiefortælling i byrummet og begyndte derfor at udvikle på et nyt koncept sammen.
Da praktikforløbet endte, valgte vi at arbejde videre med projektet og skrive vores respektive specialer om det. Vi havde dog brug for supplerende kompetencer for at komme i mål. Stines baggrund i oplevelsesøkonomi og min egen baggrund som lyddesigner har båret en stor del af projektet, men vi manglede nogle flere færdigheder for at bringe projektet fra tanke til en færdig brugbar oplevelse for byens borgere og besøgende. Derfor samlede vi en gruppe mennesker bestående af en manuskriptforfatter og instruktør, et hold skuespillere, en komponistduo bestående af Jakob Lundø og Malte Frost samt en række af venner, bekendte og professionelle, der kunne give feedback på vores prototyper undervejs.
Efter en vinter og et forår med talrige timers manuskriptudvikling, casting, lange natteoptagelser i Botanisk Have og et hav af timer i klipperummet, stod Mød Mig I Mørket endelig færdigt til sin premiere under Aarhus Festuge 2021.
Mød Mig I Mørket har været under udvikling det sidste år. I sensommeren 2021 mødtes Stine og jeg under et forløb i praktik i egen virksomhed igennem The Kitchen. Her kunne unge universitetsstuderende mødes for at udveksle viden og idéer og udvikle på sine entreprenørskabsprojekter. Vi fandt hurtigt ud af, at vi delte en fælles drøm om at bruge smartphoneteknologi til at lave eksperimenterende historiefortælling i byrummet og begyndte derfor at udvikle på et nyt koncept sammen.
Da praktikforløbet endte, valgte vi at arbejde videre med projektet og skrive vores respektive specialer om det. Vi havde dog brug for supplerende kompetencer for at komme i mål. Stines baggrund i oplevelsesøkonomi og min egen baggrund som lyddesigner har båret en stor del af projektet, men vi manglede nogle flere færdigheder for at bringe projektet fra tanke til en færdig brugbar oplevelse for byens borgere og besøgende. Derfor samlede vi en gruppe mennesker bestående af en manuskriptforfatter og instruktør, et hold skuespillere, en komponistduo bestående af Jakob Lundø og Malte Frost samt en række af venner, bekendte og professionelle, der kunne give feedback på vores prototyper undervejs.
Efter en vinter og et forår med talrige timers manuskriptudvikling, casting, lange natteoptagelser i Botanisk Have og et hav af timer i klipperummet, stod Mød Mig I Mørket endelig færdigt til sin premiere under Aarhus Festuge 2021.
Mød Mig i Mørket på mobil (foto: Stine Lindbjerg Jespersen)
Hvad gør man, hvis man gerne vil opleve den?
Det er nemt. Man skal bare downloade appen ECHOES interactive sound walks på sin smartphone og så søge på Mød Mig I Mørket og herefter downloade den. Audiowalken starter i Cereskrydset ved Botanisk Have. Resten vil blive forklaret, når man står i området ved cykelstativet for foden af bakken op til Botanisk Have og har trykket start.
Audiowalken er gratis og vil være tilgængelig på alle tidspunkter af døgnet frem til sensommeren 2022. For den stærkeste oplevelse anbefales det, at man går audiowalken i skumringen. Yderligere information om audiowalken og holdet bag kan findes på instagramprofilen https://www.instagram.com/aarhusurbanlegends/.