Aarhus Lydkunstfestival. Musikken spiller både over og under vandet (Foto: Charlotte Mortensen).
Af: Lars Knudsen, DMF-Aarhus.
Lokal kulturiværksætter
I Aarhus har det altid boblet af kulturiværksættere og iderige musikere. 31-årige Rune Lak er en af dem, der får ting til at ske i byen. Han er musiker med baggrund i hiphopmusikken. Uddannet elektronisk musiker fra Det Jyske Musikkonservatorium, og startede i 2018 det aarhusianske indie-label, musikproduktionsselskab og booking agentur Blikflak. Og så står han og kunstnergruppen SIMA (Sound Installations Music & Art) bag forskellige events som f.eks. Aarhus Lydkunstfestival, The Pink Experience, og Aquatic. Initiativer der på tværs af kunstarter præsenterer totalinstallationer og anderledes koncertoplevelser med udgangspunkt i lyd, rum, tid om med fokus på bæredygtighed, interaktion og medborgerskab.
Musiker, kunstner og iværksætter Rune Lak. (foto: Milan Ganesan).
Under Corona i 2020 mistede Rune sit arbejdsvirke og indtægtsgrundlag, og begyndte i stedet for, sammen med lyd, AV- og systemtekniker Michael Tshepo Mapeka, at lege med hvad andre formater og koncertoplevelser kunne bruges til. Med formålet at bygge bro imellem mangfoldigheden, hr. og fru Danmark og de alternative kunst- og koncertformater.
Koncert i havnebadet
For nylig blev Aarhus Lydkunstfestival den 16. og 17. juni 2023 afholdt for fjerde år i træk. Undervandshøjtalere blev igen sænket ned i Havnebadet ved Bassin 7 på Aarhus Ø, der var omdannet til en interaktiv totalinstallation med kunstværker, visual-art og live koncerter, der kunne opleves både over og under vand.
Stemningsvideo fra havnebadet på Aarhus Ø under tidl. Aarhus Lydkunstfestival i 2022
”Aarhus Lydkunstfestival var igen i år en fantastisk og helt særlig oplevelse. Det er spændende at placere anderledes koncertformater i den relativt nye bydel på Aarhus Ø”, siger Rune efter to dage med veloverståede koncerter med kunstnerne Johanna Elina Sulkunen (Finland), Mira Siegel, Johan Carøe, Mikkel Oldrup, pakket ind i visuals af Ojnsnolr. ”Men jeg kan mærke, at noget har ændret sig.”
Inflation i de sociale medier
”Jeg oprettede forinden Facebook events på ’Aarhus Lydkunstfestival’ og ’Aquatic’ arrangementerne, og fik henholdsvis ca. 1500 og 150 interesserede ind blot på eventets navn. Der endte med tilsammen at være over 3000 brugere på de to SoMe begivenheder – egentlig ganske pænt, for den type smalle arrangementer. Men vi havde ca. 300 fremmødte publikummer igennem pr. aften til arrangementerne. Der er gået inflation i at klikke på ’interesseret’. Man kunne en gang regne nogenlunde med tallene for, hvor mange der deltager. Det kan man slet ikke mere.
Stort publikumsfremmøde til Aquatic koncerterne på Aarhus Ø (foto: Charlotte Mortensen).
Det har med socialkonstruktivisme at gøre, altså at foregive at man deltager i alt muligt,” mener han. ”Jeg tror en stor del af vores målgruppe er eller er ved at flytte sig over på Instagram, og så er der sket ting med de sociale medier bl.a. ejet af Meta og Google. EU-direktiver omkring ansvaret for anvendelse af rettigheder er lagt over til streamingudbyderen, det har affødt en række tiltag, der gør, at de skal tjene flere penge på de sider de driver. Så det er efterhånden totalt udelukket, at sådan en som jeg, kan skabe events uden at skulle bruge annoncekroner på de sociale medier. Hvis du ikke betaler for at nå ud til folk med dine opslag, så ligger der automatisk en begrænsning på, hvor langt du kan nå ud. Jeg syntes selvfølgelig, det er godt, at vores musikerrettigheder beskyttes, men det har nogle økonomiske følgevirkninger, som de multinationale selskaber dermed sender videre nedad, så regningen ofte ender hos både de små kulturforretninger og os musikerne.”
DIY – som de gamle majorlabels
Rune mener, at internettet er så mættet, at man er nødt til at ’gå på gaden igen’. ”At holde et arrangement, er jo i dag lige som at skulle holde to forskellige begivenheder. Du har det fysiske, hvor folk møder op, og så har du online begivenheden, hvor det skal se godt, attraktivt og validerende ud – ligesom et CV. Den fysiske begivenhed og onlinebegivenheden kan i dag efterhånden være trukket så langt fra hinanden, at de i nogle tilfælde er nærmest to ting.
Jeg oplever i de segmenter, jeg arbejder med, at personlig og fysisk kontakt virker. Jeg henvender mig direkte og privat til folk, når jeg selv skal spille f.eks. i København. Jeg kan også finde på at lave en udvalgt gruppechat og kommunikere personligt på den måde. Og rent faktisk at sende fysiske breve, det virker rigtig godt, og man skiller sig ud.
Jeg anbefaler at tage ud og besøge vinylbutikkerne. Mød op, præsenter dig selv og din udgivelse, og giv dem f.eks. et eksemplar som en smagsprøve. Der er arbejde i det, men når folk har mødt dig og fået ansigt på, får folk en større lyst til at hjælpe dig, og så er det langt sværere at afvise dig. Jeg oplever, at det virker. Så, hvis vi laver en Aarhus Lydkunstfestival næste år, så tror jeg vi skal på gaden i ægte Sunny Beach stil, med megafoner og flyers! Ja, jeg havde heller ikke set det komme, men der er brug for at træde et skridt tilbage, og man kan måske sige, at Do-It-Yourself vejen f.eks. er at gøre som de gamle majorpladeselskaber havde manpower til i gamle dage.”
Visuals, tekstil, lys og lydoplevelser. ‘The Pink Experience’ event i UngK kirken i Nørre Allé, Aarhus. (foto: Anders Teibel).
Åbne sanser
”The Pink Experience er et ’forståeligt’ format, hvor vi krydser visuals, tekstilkunst, musik, interaktionskunst og duftarter. Alt er mere eller mindre pink, og der spilles på så mange sanser som muligt. Som en del af SPOT festivalprogrammet i 2022 skulle eventet lede hen imod koncertoptræden i rummet på en af scenerne på Godsbanen. The Pink Experience, afviklet i UngK, kirken i Nørregade, havde et oplevelsesdesign med fokus på mindre rum i rummet med koncerter i gulvhøjde fra tre forskellige placeringer.
Vi forsøger at fusionere mange forskellige kunstarter på samme tid, og gøre alle elementer til en totaloplevelse, og en del af noget samlet større. Det er sjovt at rykke ved vanerne. Det kan være oplevelsen, som vi er inspireret af fra restaurationsverdenen, at publikum bliver lukket ind i et koncertrum, hvor der er implementeret udvalgte dufte, og så skal alle sætte sig ved samme bord. Sådan noget åbner op for ens opmærksomhed, og fjerner ’det man kommer med’. Almindelige koncerter, hvor der lugter af fadøl og armsved, er jo ligesom en velafprøvet tradition. Men det er også vildt interessant at tage den videre, og arbejde med venues, som typisk ikke er traditionelle koncertsale til dagligt.”
Anderledes koncertrum til The Pink Experience (foto: Anders Teibel).
Samskabelse
Hvorfor skal vi have lyd under vand? ”Ja, på samme måde kan man måske også spørge: Hvorfor skal vi have lyd i en kirke? Jeg tror, det handler om nysgerrighed indenfor akustik, rummelighed den interaktion, det medfører. Hertil en interesse i at gøre noget ud af tingene. Helt fra de små detaljer, om der skal dug og servietter på bordet inden middag, op til de store elementer og spørgsmål til helheden.”
Inspirationen til alt det, Rune går og arbejder med, stammer fra hans gamle forkærlighed til hiphopmusikken, siger han. ”Det jeg har størst hjerte for indenfor hiphop er featuringkulturen og co-creation. Ikke at hiphoppen har opfundet at samarbejde, men det er rigtig meget en del af den verden at krydse dans, graffiti, beats og rap. Spændende ting opstår, når man prøver at splejse forskelligheder sammen i et udtryk. Både at gå på opdagelse i processen, og at se resultatet af, om, og hvordan det virker på folk. Når vi laver festivalerne, er det i en interessant samskabelse imellem håndværkertyper og sensitive kunstnere, der finder hinanden og en fælles synergi i, at lave fortællingerne og oplevelserne for publikum.”
Rune mener, at man som kunstnerisk projektleder på større festivaler og events godt kan komme i klemme imellem agendaer, der går på, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der er bekosteligt eller besværligt. ”Kunst er jo vanvittig besværligt. Det er et pisse besværligt format, og nogen vil argumentere for, at det i større produktionsapparater enten er fuldstændig ligegyldigt, eller i hvert fald ikke er noget der behøves at tænkes nærmere over, eller tænkes ind i en helhedsoplevelse. Det kan være helt ned i eksemplet, hvor lydteknikeren smækker ’Barbie Girl’ på anlægget som nedpakningsmusik lige efter en koncert, hvorigennem man har opbygget et stemningsfuldt univers. Hvad jeg mener er, at både æstetikken, forestillingen og de kunstneriske fortællinger, og teknikken, de fysiske omgivelser og scenografier alle er mindst lige vigtige, og alle elementer og funktioner er til for hinanden. Dette snakker jeg også med mine vagter og andet personale om, der bliver sat ind i konceptet, så de kan møde de nysgerrige fremmødte med relevant information og ikke mindst et smil.”
Stemningsbillede fra Aquatic eventen afholdt for fjerde gang under Aarhus Lydfestival 2023 (foto: Charlotte Mortensen).
Søg udviklingen
”Den gang Gasolin rejste rundt og stillede et semidårligt PA-anlæg op i en gymnastiksal med ripper og håndboldmål, var det fint. Men underholdningsformatet udvikler sig jo over tid. I min optik skal vi hele tiden stræbe efter fortsat at søge efter at udvikle os i nye retninger, der stadig gør det spændende for publikum og for os alle sammen. For mig virker det at arbejde bevidst uden om rutiner og forsøge at sætte ting sammen på ny, også nogle gange med ting jeg ikke lige umiddelbart forstår. Det abstrakte må i virkeligheden meget gerne munde ud i noget, som er meget let at afkode. De er meget dygtige til at kuratere den slags på Aros museet, tag for eksempel et udstillingsrum hvori alt er bronzefarvet. Simpelt i praksis, men vild sanselig effekt, og det virker bare! Man ser også på store festivaler, at bands for eksempel har forstørrede ting med på scenen. Det kan være en kæmpestor pladespiller, som i sin simpelhed giver en visuel effekt til showet. Jamen, er det ikke unødvendigt? Jo, 100%! Alt er jo i princippet unødvendigt!”
Undskyld! Men det virker
Aarhus Lydkunstfestival har oplevet at måtte skrue ned for sanseindtrykkene. ”Under en Aquatic koncert kom en pige grædende ulykkelig op af vandet. Kunstneren vi havde booket, spillede for uhyggelig musik i kombination med, at det var efter mørkets frembrud, og at hun lå nede i vandet. Hun var ikke ved at drukne eller dø, men det blev meget intenst og en sansemæssig overbelastning for hende. Det var for os en todelt oplevelse af både: ’YES! Det virker!’ Men samtidig også: ’Det må du virkelig undskylde!’.”
(fotos: Charlotte Mortensen).
Bæredygtigt alternativ til major labels
Runes indie-label Blikflak var oprindelig tænkt som et musikproduktionsselskab, men er blevet til en form for ’detailkæde’ skabt for musikere, som kan håndplukke de elementer, som netop de har brug for indenfor produktion, udgivelse og booking. Som udgangspunkt er ingen projekter ens bygget op, og der bliver lavet aftaler ift., hvor der er bedst brug for Blikflaks hjælp. De primære rettigheder, kunstnerisk frihed osv. beholdes på egne hænder, som et alternativ til de etablerede pladeselskaber. Samarbejdet med lokale kunstnere er gået godt, for navne som f.eks. Svaneborg/Kardyb, Døssing m.fl.
Hvad er dit DNA?
”Man kan som øvelse prøve at tænke over, hvad ens DNA egentlig er, hvis man for en stund lige lægger sin musik ud til siden. Hvem er vi, hvad er vi, hvad står vi for? Det er nok en mere ’her-kommer-jeg’ amerikansk markedsføringstankegang, end det er typisk dansk, hvor vi hellere er beskedne og stiller os bag vores kunst.
Men tankegangen kan godt føre til spændende ideer at kommunikere og formidle din musik på. Vi skulle på Blikflak udgive et album med en saxofonist, som var højgravid, og som gerne ville holde release på trods af, at hun ikke var i stand til at spille saxofon på det tidspunkt. Vi snakkede om, hvad vi så gjorde? Udgivelsens flotte coverart havde hun selv broderet, så hun kom med ideen at holde et broderikursus/lyt til det nye album på Erlings Jazzbar. Det er en af de releaseevents, som jeg husker allerbedst! På den måde finder man ud af hvilke typer og segmenter, som stempler ind i en given DNA. I dette tilfælde en enormt hyggelig jazzplade som passer perfekt til viben på en efterårsdag, hvor man kan hygge sig med strikketøj og lignende.
Der findes så meget god musik, så som lytter vil man derfor også gerne have en anden grund til at kunne lide det. Et tema som man kan tappe ind i, som passer til musikken. Hvor lidt, og hvor meget, det er en smagssag og en balance man kan lege med. Personligt er jeg som lytter ligeglad med, om man lyver mig lige op i ansigtet, bare historien er god og fortalt autentisk. Om det er musik, teater, madoplevelser, ja alt med performanceelementer – jeg vil gerne tages med på rejsen af en passioneret fortæller.”