(pressefoto).
Af: Lars Knudsen, DMF Aarhus.
I det sidste nummer af BASUNEN gik vi med Niklas Runge helt tæt på ideerne og inspirationen til hans sange. I denne artikel fortsætter vi temaet i en snak med sanger og sangskriver Martin Baltser.
Martin har med sin musik været vidt omkring fra MTV Asia, store internationale playlister, blogs, danseforestillinger i USA, til tysk radio og meget mere. Hans debutalbum ’Wasteland Incident’ udkom i 2018, og i øjeblikket er han aktuelt i studiet og igen ved at veksle sit kreative arbejde med sangskrivning om til en ny albumudgivelse.
Stemningen giver udgangspunktet
For Martin kommer musikken og stemningen næsten altid før alt andet. Han elsker at producere og nørde rundt i stemninger. Ofte er det de stemninger, han finder i processen med musikproduktionen, der inspirerer ham til tekster og melodi. Normalt har han som udgangspunkt en sætning, en overskrift eller en slags midlertidig sangtitel i baghovedet, som stikker en retning ud.
I et tidligere nummer af BASUNEN fortalte han: ”For det meste har jeg sangtitlen, inden jeg har noget som helst andet. Noget der lyder flot eller anderledes, og som skaber rammen for sangen. Teksten kommer altid til allersidst. Jeg plejer at sidde med min guitar og skabe en melodi eller nogle akkorder, der er fede sammen. Derfra begynder jeg at lege med det i Logic på computeren. Jeg tilføjer trommer og andre instrumenter, får tit nogle andre musikere til at indspille noget, som jeg så redigerer fuldstændig om og rundt i. Det er ligesom at have en kryds & tværs der skal gå op med melodi, musik, stemning og titel og fyldes ud med en tekst, der giver den færdige sammenhæng. I virkeligheden elsker jeg tekster allermest. At finde ud af hvad det hele handler om.”
Martin Baltser (pressefoto).
Skabelsen af ’Back Off You’
”I min sang, ’Back Off You’, ville jeg skabe et nummer med temperament og underspillet vrede. Titlen opstod som en lille idé til et større projekt med musikvideo og hele molevitten, og herfra begyndte jeg at producere et track, der skulle afspejle netop det. Jeg fik bikset et tungt samplet indie-kind-of-beat sammen med støvede synthesizers og et par baslinjer. I processen begyndte der nu at opstå brudstykker af tekst: ’Back off you I’m about to loose it’ og ’It turns out I’m the villain in your movie’.
Det er først, når tracket næsten har sin form og sine musiske grundelementer, at jeg improviserer teksten ind over musikken, Optagelse efter optagelse indtil jeg synes, at dèr har vi den jo! En genkendelig melodi som kan et eller andet. På sangen her har jeg også strygerensemblet Who Killed Bambi med i en stor outro.
Når jeg til sidst har produceret musikken, skrevet teksten og indsunget vokalen, er det tid til at komme i mål. Det er oftest her, jeg synes, sangskriverprocessen bliver hård og ubarmhjertig. Det er, som om at sangen jo er færdig, men at mixet ikke er det, og for perfektionistiske mig tager det lang tid at blive helt tilfreds med lyden og mixet. Ulempen ved selv at skrive, optage og mixe er måske netop det, at processen kan blive så lang, at man til sidst gerne vil videre til næste sang.”
Dén sang kan jeg lide!
”Jeg troede engang, at alle ideer skulle være spritnye, originale og fantastiske. At alt skulle komme fra mit eget lille Martin Baltser univers. Og jo, ved at være indadvendt og supernørd ud i sampling af diverse lyde vokser der også meget inspiration frem. Men det tager lang tid, og det kan være frustrerende ikke at lave en ramme.
Når jeg hører et mix andre har lavet, som bare slår benene væk under mig, eller når jeg hører en tekst, som bare er spot on, så giver det mig inspiration med en klar retning, som kan gøre min sangskrivning meget lettere. Mange af mine sange udspringer med en følelse af at, dén sang kan jeg lide! Gad vide hvad der sker, hvis jeg tager elementer fra den ind i Martin Baltser universet?
Jeg er stor fan af kunstnere som Woodkid, Sigur Rós og Bon Iver. I Woodkid’s ’Run Boy Run’ har jeg været meget inspireret af især de marcherende trommer, noget jeg også bruger i min egen sang ’Back Off You’. Også den store symfoniske outro gav mig ideen til selv at skabe et instrumentalstykke. For mig blev det dog med et strygerensemble i stedet.”
”I min sang hypothermia udsprang den akustiske guitar figur fra en af mine egne favoritter: ’Holocene’ af Bon Iver. Jeg lod mig inspirere til en lignende guitarfigur, som i sidste ende blev grundstenen til et helt andet nummer.”
”I min sang hypothermia udsprang den akustiske guitar figur fra en af mine egne favoritter: ’Holocene’ af Bon Iver. Jeg lod mig inspirere til en lignende guitarfigur, som i sidste ende blev grundstenen til et helt andet nummer.”
Et tip til at finde retning
”For mig er en stor del af sangskrivning lig med musikproduktion. For to år siden blev jeg så optaget af at mixe og producere, at jeg startede et lille playlisteprojekt GO! INDIE – et ’moodboard’ eller en liste af sange som inspirerer mig. Tanken var at samle numre fra små semiukendte kunstnere, som skaber en eller anden stemning, og som tager mig i en retning, både i forhold til sangskrivning, arrangement, produktion osv.
Personligt bliver jeg mest inspireret af støvede, uperfekte og rå numre, som skaber en stemning og ikke nødvendigvis har teksten i fokus. Mit mål var at finde ind til en fællesnævner for den musik, jeg godt kan lide at lytte til, og så tage det med ind i min egen musik. Det fandt jeg aldrig, men jeg fandt ud af, at min inspiration til et nummer kan komme alle vegne fra.
Jeg arbejder lige nu på min næste plade, som er inspireret af en række mindre kendte kunstnere, jeg har støvet op, og det har været både sjovt og lærerigt at undersøge andres musik for at finde min egen retning. Så, hvis man mangler retning, kan jeg varmt anbefale at lave en lille ’sange jeg kan lide’ liste og finde ind til, hvad det er de kan for netop dig.”
Skriv det i kalenderen
Inspiration kommer så godt som aldrig af sig selv for Martin. Han fortæller, at han i lang tid troede, at den var ’helt gal’ med ham, indtil han opdagede, at han bare skulle sætte sig ned og tage sig tid.
”Jeg skriver ’sangskrivning’ i kalenderen de dage, hvor jeg skal skrive. De mest produktive dage er de dage, hvor jeg rent faktisk stoler på, at det er det eneste, jeg skal den dag. For at der overhovedet sker noget, skal jeg gribe guitaren eller åbne Logic X, ellers laver jeg alt muligt andet, inden jeg får set mig om.”
”Jeg skriver ’sangskrivning’ i kalenderen de dage, hvor jeg skal skrive. De mest produktive dage er de dage, hvor jeg rent faktisk stoler på, at det er det eneste, jeg skal den dag. For at der overhovedet sker noget, skal jeg gribe guitaren eller åbne Logic X, ellers laver jeg alt muligt andet, inden jeg får set mig om.”
Martin Baltser med band (pressefoto).
Inspiration fra community
”På mit kommende album har jeg hentet inspiration fra noget så usexet som Instagram. Der er et stort community af sangskrivere og/eller ’poeter’ som på en måde fungerer som en dosis gratis daglig inspiration for folk, der river sig selv i håret over ikke at kunne komme på ord selv.
Én af dem, der virkelig rammer mig, er @emolabs med sine præcise og enkle budskaber. Jeg har det med at skrive snørklede sætninger på engelsk, og det er inspirerende at læse ’ind til benet’ budskaber og linjer. Jeg tror, en del af sangene fra mit nye album indeholder elementer af netop dét at være tekstligt enkel og tydelig.”
Brutalt meget ’mig’
”Jeg elsker at have mulighed for at være brutalt meget ’mig’ i min musik. Jeg tænker sjældent over, hvad folk vil høre, eller hvad der sælger bedst, og tja.. måske er det derfor, det ikke vælter ind med jobs altid. Men mit eget projekt er en legeplads, hvor jeg kan prøve alt af, jeg får lyst til.
Jeg tænker til gengæld meget over, hvad sangen skal kunne, og jeg skriver vist aldrig en sang uden noget på hjerte.
Min sang ’Call Me Wild’ kom meget længere ud i verden, end jeg havde turde håbe på, fordi jeg skrev om noget, jeg selv havde bøvlet med hele min ungdom; at gå i sid-stille-skole som energifyldt dreng.
Med min sang ’Boy From The Stable’ ville jeg gerne dele en frustration over, hvor svært det har været for mig at turde tage en anden mand i hånden ned gennem Aarhus gågade og være åbenlyst forelsket i en anden fyr.”
Den største udfordring
”Det sværeste for mig er, at jeg er alt for perfektionistisk. Hvis jeg kan slippe afsted med det, vil jeg allerhelst lave det hele selv, og jeg har svært ved at give slip på ansvar. Det gør, at alt tager fem gange så lang tid, som det burde, når det gælder sangskrivning, optagelser og mix.
Sangen ’Back Off You’ tog samlet set over et år at få i hus, fordi der skulle skrives, optages, mixes, optages igen, og så skulle der oven i hatten laves en stor videoproduktion, som jeg også var tovholder på. At være independent sangskriver er i dag meget mere end bare at skrive lidt musik en gang i mellem, og for mig tager det uanede mængder af tid, men heldigvis er det da skide sjovt.
Jeg kan ikke lade være, og på en måde giver sangskrivning mig mulighed for at arbejde med nogle af de svære ting, jeg går og står med. Så når jeg tager et valg i livet, så påvirker det næsten med sikkerhed min sangskrivning.”
”Det sværeste for mig er, at jeg er alt for perfektionistisk. Hvis jeg kan slippe afsted med det, vil jeg allerhelst lave det hele selv, og jeg har svært ved at give slip på ansvar. Det gør, at alt tager fem gange så lang tid, som det burde, når det gælder sangskrivning, optagelser og mix.
Sangen ’Back Off You’ tog samlet set over et år at få i hus, fordi der skulle skrives, optages, mixes, optages igen, og så skulle der oven i hatten laves en stor videoproduktion, som jeg også var tovholder på. At være independent sangskriver er i dag meget mere end bare at skrive lidt musik en gang i mellem, og for mig tager det uanede mængder af tid, men heldigvis er det da skide sjovt.
Jeg kan ikke lade være, og på en måde giver sangskrivning mig mulighed for at arbejde med nogle af de svære ting, jeg går og står med. Så når jeg tager et valg i livet, så påvirker det næsten med sikkerhed min sangskrivning.”
Back Off You plakat.