Gary Snider i hjemmestudiet (foto: Erik Lyhne).
Af: Erik Lyhne
Gary Snider har spillet hele sit liv – så musikken har strømmet gennem hans årer først i Canada og sidenhen i Danmark, hvor et udvekslingsophold blev et vendepunkt. Gary mødte Christian Alvad, og de begyndte at spille sammen – og siden er det gået slag i slag med adskillige orkestre og solooptræden. Lige nu er Gary aktuel med Leonard Cohen Affair, hvor han dykker ned i sine personlige og autentiske fortolkninger af Cohens fantastiske sange.
Hvordan begyndte din rejse med musikken?
Musikken fik allerede et tag i mig meget tidligt, fordi mine ældre brødre spillede musik, og min mor var en kyndig pianist, som havde en stor samling af plader med alt fra klassisk musik til blues og jazz. Derfor var det naturligt, at jeg begyndte at spille klassisk klaver som seksårig. Senere som 12-årig spillede jeg i højere grad becifringsklaver og kom med i et band, hvor jeg også lærte at spille bas. Som 20-årig blev jeg medlem af String Band, som turnerede i Canada og producerede plader, hvilket var en meget spændende tid i mit liv. Jeg begyndte at studere på universitet i Toronto, og her ændrede en enkel sætning fuldstændig retningen i mit liv. En universitetslektor tilbød interesserede studerende udveksling i Danmark, og det meldte jeg mig til.
Jeg kom til Danmark og boede hos to danske familier og kom på højskole, hvor jeg havde mulighed for at lære det danske sprog. Jeg endte med at skrive en afhandling omkring det danske uddannelsessystem og tog derefter tilbage til Toronto og færdiggjorde min bachelor i humaniora. Herefter tog jeg tilbage til Danmark og bosatte mig i Kolding, hvor jeg tilmeldte mig keramiklinjen på Kunsthåndværkerskolen. Det var en tid, hvor musikken ikke fyldte så meget i mit liv. På grund af forskellige omstændigheder endte jeg med at stoppe på skolen og begyndte derefter at spille musik igen.
Hvordan kom du ind i de danske musikkredse?
Jeg startede ud i Kolding, hvor jeg igennem et band, jeg spillede i, fik kontakt til Christian Alvad. Vi begyndte at spille sammen, og jeg flyttede til Aarhus, hvor vi startede vores gruppe “Tøbrud”. Vi fik stor medvind og udgav 4 LP’er i 80’erne og optrådte i fjernsyn og på flere festivaler. Efter flere år med fuldt tryk på holdt vi en lang pause, men blev gendannet i 2007, hvorefter vi var sammen i 2-3 år. I den periode lavede vi opsamlingsplader med gamle numre og også en ny indspilning, men desværre skete der ikke så meget, og derfor gik gruppen i stå igen. Dog gav Tøbrud mig en vis popularitet og et godt netværk til andre musikere.
Tøbrud 1981: Chr. Alvad, Jens Jefsen og Gary Snider (arkivfoto).
Tostemmig guitar med sig selv i loop
Du har spillet i mange sammenhænge og meget forskellig musik, hvordan har du formået at spænde så bredt?
At være involveret i mange musikgenrer kom meget naturlig til mig på grund af min opvækst, hvor min mor altid nød at lytte til mange forskellige genrer. Jeg har været involveret i kopimusik, original musik og koncerter for børn, og jeg tror, min passion for al slags musik har givet mig mange muligheder. At spille el- og akustisk guitar føles som to sider af samme sag, og jeg endte også med at være med i et af Danmarks første kopibands “Rust” i starten af 80erne med Ivan Sand, hvor vi udelukkende spillede Neil Youngs værker. Det var jeg en del af i 7-8 år. Senere spillede jeg i “Uno Mundo”, som bestod af folk fra forskellige lande såsom Hong Kong, Canada, Spanien, Ghana og så videre. Vi udgav flere plader, og det var spændende at opleve musikere fra så mange forskellige kulturer. I starten af 90erne startede jeg på to projekter, hvor jeg begyndte at spille skolekoncerter og samtidig eksperimenterede med looping.
I Tøbrud spillede vi tostemmig guitar – og hvordan kunne jeg gøre det alene? Jeg har altid været klar til at eksperimentere med musikken, og i samarbejde med TC-electronic fandt jeg en maskine, hvor jeg kunne skabe loops. Det var dyrt og kompliceret, men det gik rigtig godt. Det var starten på mit program, som jeg kaldte “Live Lagkage”, hvor jeg i 1991 begyndte at eksperimentere med en kombination af standup, pædagogik og musik, hvor målgruppen var elever fra 4. til 6. klasse. Mit show blev udbudt i et katalog, som blev sendt ud til skolerne, og i en årrække spillede jeg omkring 100 skolekoncerter om året – på et tidspunkt havde jeg sågar 19 koncerter på en uge. Jeg endte faktisk med at spille skolekoncerter igennem 25 år, og jeg tror en af grundene var, at jeg ikke var bange for at kaste mig ud i flere forskellige musikgenrer og forny mig.
Uno Mundo (arkivfoto).
Hvordan har du klaret dig igennem det ustabile arbejdsliv, som ofte går hånd i hånd med musikerprofessionen?
Det kræver uden tvivl en bestemt psyke at klare den usikkerhed, som følger med det at være musiker. Nogle mennesker er utroligt dygtige til deres fag, men usikkerheden nager dem så meget, at de ender med at vælge en mere sikker indtægtskilde som lærer, sælger m.v. Personligt har jeg altid syntes, det var spændende at være med til at støtte og motivere spirende musikere, men til dels var jeg også nødsaget til at komme ind i undervisningsfaget for at opnå en indtægt, så jeg kunne blive medlem i en fagforening. Jeg har blandt andet arbejdet på Kolding Musikskole, Aarhus Folkemusikskole og undervist på flere aftenskolekurser og på højskole. Trods dette har jeg altid prioriteret frihed, for de faste jobs, jeg har erhvervet mig, har jeg ikke trivedes med i længden. Når jeg har haft huller i kalenderen, har jeg altid tænkt: “Hvad kan jeg gøre?” Og så har jeg samlet telefonen op, ringet rundt og lavet en strategi for mig selv, hvilket heldigvis har fungeret godt i mange år.
Coaching firma – ”Find Melodien”
Hvilke andre sideprofessioner har du haft som musiker?
Jeg har blandt andet arbejdet som skolelærer i et år, men jeg måtte til sidst erkende, at det ikke var noget for mig. Derudover gjorde finanskrisen i 2008, at udbuddet faldt for den type spillejobs, jeg lavede, og derfor skabte jeg i 2011 et coaching-firma ved navn “Find Melodien”. Jeg hjalp andre musikere med at stille de spørgsmål, de havde brug for, for selv at kunne finde svar. Gode råd er billige, men det er ikke altid, man selv kan omsætte det til brug i ens egen situation, og derfor var jeg mest fokuseret på at hjælpe musikere med at udforske sig selv og lære derigennem. Selvom jeg syntes, dette var enormt spændende, oplevede jeg dog stadig, at det var svært at finde kunder – formentlig til dels på grund af den økonomiske situation i Danmark på daværende tidspunkt.
Skriver du, når inspirationen kommer af sig selv, eller gør du aktivt noget for at arbejde dig derhen, hvor du kan blive inspireret?
Det er forskelligt fra dag til dag. Nogle gange kan jeg sætte mig ned og skrive en sang med det samme; andre gange skal jeg sætte min kreativitet i gang ved for eksempel at finde en akkordrundgang på enten klaver eller guitar, hvorefter jeg prøver at improvisere noget hen over det. På denne måde ender det tit med, at jeg finder på en lille melodistump, som jeg derefter optager på min telefon og lader den lægge et par dage. Hvis jeg stadig kan lide den, så arbejder jeg videre på den og hvis ikke, så skrotter jeg den. Det er dog meget sjældent, at jeg skriver en hel sang på en dag. De plejer gerne at være ret lang tid undervejs.
Siden 2016 har du arbejdet intensivt med Leonard Cohens mest elskede sange. Hvorfor startede du med det, og hvordan udviklede det sig?
Faktisk var det min kærestes idé, som poppede op, efter jeg havde spillet et par Leonard Cohen numre til en fest. Hun spurgte, om det ikke var noget, jeg skulle gøre oftere, men jeg har altid haft stort besvær med at huske hans tekster udenad. En gang forsøgte jeg at lære hans nummer “Everybody knows” i to-tre uger, men det var forgæves. Min kæreste støttede mig dog igennem processen, og jeg endte med at opbygge et forholdsvist stort Leonard Cohen repertoire og tog ud og spillede solojobs. Jeg oplevede, at responsen var god, men der manglede stadig noget.
Det fandt jeg heldigvis ikke længe efter, da jeg i 2017 påbegyndte et samarbejde med Connie Pilgaard Nielsen og Katrine Hald, som indspillede kor til mine Leonard Cohen sange. Derefter tog vi ud og spillede som en trio, hvilket vakte stor begejstring hos vores publikum. Senere kom Tom Lindby med på trommer og Kurt Frimodt på keyboard, og vi har også haft andre musikere indover. I 2020 besluttede jeg mig for at indspille en CD med Leonard Cohens musik, og vi lavede en releasekoncert den 1. marts, men desværre satte corona en stopper for yderligere aktivitet kort tid efter. Jeg håber dog, at det kan fortsætte, når samfundet åbner yderligere op igen.
Faktisk var det min kærestes idé, som poppede op, efter jeg havde spillet et par Leonard Cohen numre til en fest. Hun spurgte, om det ikke var noget, jeg skulle gøre oftere, men jeg har altid haft stort besvær med at huske hans tekster udenad. En gang forsøgte jeg at lære hans nummer “Everybody knows” i to-tre uger, men det var forgæves. Min kæreste støttede mig dog igennem processen, og jeg endte med at opbygge et forholdsvist stort Leonard Cohen repertoire og tog ud og spillede solojobs. Jeg oplevede, at responsen var god, men der manglede stadig noget.
Det fandt jeg heldigvis ikke længe efter, da jeg i 2017 påbegyndte et samarbejde med Connie Pilgaard Nielsen og Katrine Hald, som indspillede kor til mine Leonard Cohen sange. Derefter tog vi ud og spillede som en trio, hvilket vakte stor begejstring hos vores publikum. Senere kom Tom Lindby med på trommer og Kurt Frimodt på keyboard, og vi har også haft andre musikere indover. I 2020 besluttede jeg mig for at indspille en CD med Leonard Cohens musik, og vi lavede en releasekoncert den 1. marts, men desværre satte corona en stopper for yderligere aktivitet kort tid efter. Jeg håber dog, at det kan fortsætte, når samfundet åbner yderligere op igen.
Gary’s udgivelse med Leonard Cohen Affair – Going Home (2020).
DMF har haft stor betydning for mig
Da jeg begyndte at spille i Tøbrud tilbage i tiden, viste Jens Jefsen sig som en stor inspiration for mig. Hans budskab var netop, at det var vigtigt, at vi som musikere holdt sammen og forlangte en rimelig løn i fællesskab. Udover at kræve rimelige vilkår så har DMF også vist sig at have mange andre fordele, såsom fine kurser og gode tiltag skabt igennem årerne, og derfor har jeg været yderst tilfreds og taknemmelig som medlem. Et år var der et ringe fremmøde til generalforsamlingen, og derfor endte jeg endda i bestyrelsen i et par år, fordi jeg følte, at når ingen andre trådte frem, så skulle jeg nok gøre mit for at hjælpe til. Derfor har DMF haft en stor betydning for mig i mit liv som musiker, og jeg har altid gerne ville støtte op omkring det.
Hvordan er det at være musiker i dagens Danmark i forhold til da du startede?
På trods af ihærdige forsøg fra gode organisationer såsom DMF må jeg dog indrømme, at musikerverdenen i dag er lidt ligesom det vilde vesten. Kunstnere underbyder hinanden på en måde, som er meget ubehagelig at opleve. Jeg føler, at det er afspejling af en generel tendens i samfundet, hvor vi bevæger os væk fra solidaritet og over mod ren egoisme. Alle kneb gælder. Derudover oplever jeg også, at det er blevet normalt at priserne presses, og at man skal spille på døren frem for tariffen. For eksempel bliver det præsenteret som bedre at spille for mange mennesker for få penge i stedet for at spille for få mennesker for mange penge, og det resulterer i, at mange musikere bliver udnyttet. Publikum er mere tøvende med at betale for musikken, hvilken er en indstilling, jeg mener startede allerede i 80erne, da Grøn Koncert blev introduceret. Folk kunne ikke forstå, hvorfor de skulle betale for musikoplevelser, når de kunne høre Danmarks top-5 bands gratis. Den slags arrangementer har skabt en forvrænget værdinorm hos publikum.
Gary i den fri natur (privatfoto).
Glæde og inspiration
Hvad er nogle af de bedste oplevelser, som du har erhvervet dig igennem musikerbranchen?
For det første må jeg sige, at jeg er yderst taknemmelig for mit liv, for det er de færreste, som har det kæmpe privilegium at kunne leve af sin passion. Det har uden tvivl bragt mange fantastiske oplevelser med sig, fordi jeg gennem musikken har kunnet inspirere andre og selv blive inspireret. For eksempel oplevede jeg på et tidspunkt at stå i en musikforretning, hvor en af de andre kunder endte med at fortælle mig, at han var blevet professionel musiker på grund af mig og min musik. Det var simpelthen den største kompliment, jeg nogensinde kunne modtage, og jeg tænker ofte tilbage på det øjeblik.
Derudover har jeg også elsket at se, hvordan yngre elever – på for eksempel efterskoler -, har omfavnet spilleglæden og lært at spille på mange instrumenter. Der kommer en vis livsglæde frem i både en selv og andre, når man i fællesskab bliver bevæget af en sang. Når jeg kan se, at musikken bringer folk tættere på hinanden, bliver jeg varm om hjertet. At jeg har fået lov til formidle den glæde at inspirere unge mennesker, er noget af det største ved at være musiker. Jeg erindrer også den varme, som spredte sig i alle, når man som barn sad rundt om et lejrbål og sang sange akkompagneret af en slidt guitar, og det er netop den fællesskabsstemning, jeg har bestræbt mig på at dele med andre igennem min musikerkarriere.
Når vi er sammen om musikken, er det meget sværere at slås. Det er også derfor, at jeg synes, den bedste sang, der nogensinde er blevet produceret, er John Lennons ‘Imagine’. Dens sangs vision er noget af det smukkeste. Den har både et fantastisk omkvæd og melodi, men budskabet om, at vi skal passe på hinanden, er det allervigtigste.
For det første må jeg sige, at jeg er yderst taknemmelig for mit liv, for det er de færreste, som har det kæmpe privilegium at kunne leve af sin passion. Det har uden tvivl bragt mange fantastiske oplevelser med sig, fordi jeg gennem musikken har kunnet inspirere andre og selv blive inspireret. For eksempel oplevede jeg på et tidspunkt at stå i en musikforretning, hvor en af de andre kunder endte med at fortælle mig, at han var blevet professionel musiker på grund af mig og min musik. Det var simpelthen den største kompliment, jeg nogensinde kunne modtage, og jeg tænker ofte tilbage på det øjeblik.
Derudover har jeg også elsket at se, hvordan yngre elever – på for eksempel efterskoler -, har omfavnet spilleglæden og lært at spille på mange instrumenter. Der kommer en vis livsglæde frem i både en selv og andre, når man i fællesskab bliver bevæget af en sang. Når jeg kan se, at musikken bringer folk tættere på hinanden, bliver jeg varm om hjertet. At jeg har fået lov til formidle den glæde at inspirere unge mennesker, er noget af det største ved at være musiker. Jeg erindrer også den varme, som spredte sig i alle, når man som barn sad rundt om et lejrbål og sang sange akkompagneret af en slidt guitar, og det er netop den fællesskabsstemning, jeg har bestræbt mig på at dele med andre igennem min musikerkarriere.
Når vi er sammen om musikken, er det meget sværere at slås. Det er også derfor, at jeg synes, den bedste sang, der nogensinde er blevet produceret, er John Lennons ‘Imagine’. Dens sangs vision er noget af det smukkeste. Den har både et fantastisk omkvæd og melodi, men budskabet om, at vi skal passe på hinanden, er det allervigtigste.
Gary Snider Group plakat.
Hvilke råd vil du give unge musikere på baggrund af din lange karriere?
Jeg tænker automatisk tilbage til de af mine elever, som er blevet professionelle musikere, siden jeg underviste dem. Mange er utroligt dygtige musikere, men vælger at tage en uddannelse ved siden af, og jeg tror, det peger i retning af, at vi er i en periode, hvor musikken er en ganske vanskelig levevej. Når mine elever har følt et pres fra omverdenen til at droppe musikervejen og gå en akademisk vej, så har jeg fortalt dem, at hvis de vil det inderst inde, er det en god idé, men hvis ikke, så er der ikke andet for end alt følge sit hjerte. Man skal aldrig fuldstændig opgive musikken, hvis det er ens passion, men det er ikke dumt at have en plan B. Man er altid mest komfortabel, når man har en anden uddannelse at falde tilbage på, fordi det i fremtiden kan blive endnu sværere at tjene penge på musik.