Rock The Region deltagere til workshop (foto: Lars Knudsen).
Af: Lars Knudsen, DMF Aarhus.
Det regionale midtjyske talentudviklingsprojekt, Rock The Region, kører på trods af nedlukning og corona- udfordringer i år på femte omgang. Konceptet handler om at skabe et intenst forløb, hvor talentfulde, unge bands og kunstnere engagerer sig i forløbet over de to-tre måneder, projektet varer.
Ricco Andie Jensen, leder af Musikforeningen MONO i Aarhus, har siden 2016 været tovholder på Rock The Region: ”Grundideen og rammen ligger hos os her i MONO, men selve udviklingen af projektet sker med partnerbyerne. Det har været afgørende, at det er et gør-det-sammen-projekt. For projektet kræver lokalt kendskab og forankring i byerne for at kunne lykkes”.
Her i 2021 har bandet Bonad fra Randers deltaget sammen med Gemini Inc. fra Silkeborg, Public Buffalo fra Herning, Philip fra Holstebro og Ruby Sky fra Aarhus.
Gemini Inc. fra Silkeborg
Philip fra Holstebro
Public Buffalo fra Herning
Ruby Sky fra Aarhus
Bonad fra Randers
Forløbet
”Under normale omstændigheder starter Rock The Region forløbet for de deltagende bands med nogle målrettede workshops med udvalgte branchefolk. Vi laver intro-workshop hos Promus, Live Sessions workshops hos os i MONORAMA, ’Meet The Talent’ og showcase på SPOT Festivalen. Og så rejser vi rundt til de deltagende byer i regionen og spiller koncerter. Gennem årene har vi været på Black Box og Subhuset i Holstebro, Kedelhuset og Rampelys i Silkeborg, Drivhuset i Skive, Scene 7 i Herning, Turbinen i Randers, Kulisselageret og Det Gule Pakhus i Horsens, Vibstock i Viborg og ikke mindst Atlas i Aarhus, hvor vi afsluttede kulturhovedstadsåret med et brag af en koncert i 2017”.
Workshop med DMF formand, Camilla Overgaard (foto: Lars Knudsen).
Sammenhængskraft
Den helt grundlæggende tanke var at byde ind med et regionalt projekt under Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017. Ideen var at skabe sammenhæng i den regionale talentudvikling, styrke de lokale foreninger og musiknetværk, som ofte er drevet af frivillige og skabe en bro til det professionelle musiknetværk i Aarhus. Det blev gjort ved at skabe et konstruktivt og aktivt netværk mellem aktører som MONO i de enkelte byer. Med aktivt forstås et netværk, hvor man ikke bare skulle lære hinanden at kende, men i praksis skabe noget meningsfyldt sammen, som de enkelte foreninger ikke vil kunne løfte selv.
”Den tanke gennemstrømmer hele projektet, og det er også den, vi forsøger at give videre til musikere og bands: gør I det sammen, styrker I hinanden i processen med at komme frem i verden”, siger Ricco.
(foto: Lars Knudsen).
Branche byder ind
”Rock The Region skal række ud til aktører i musikbranchen og skal bygge bro for bands og musikere i hele regionen til det professionelle musikmiljø i Aarhus, derfor er det afgørende vigtigt med gode samarbejdspartnere.
Vi har været superglade for at have DMF med som samarbejdspartner, som jo repræsenterer de professionelle musikere. DMF har både bidraget med indsigt i branchen, gode råd om aftaler og kontrakter og har budt ind og sponseret coaches til vores Live Performance Workshops. Her har vi haft både Kristian Koch og Marie-Louise Grund Petersen og DMF’s egne konsulenter.
Derudover har vi været glade for samarbejdet med SPOT Festivalen, som lægger platform til vores afslutningsshowcase, og Promus som har budt ind på vores intro workshop. Vi har også ORA, landsorganisationen for rytmiske amatørmusikere med, og så startede det hele jo med et godt samarbejde med Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017. Derudover en række branchefolk med fokus på alt fra PR, SoMe, Streaming, management, booking etc. Alt det man som musiker gør godt i at have et kendskab til”.
Gitte Karvonen, mentaltræner for musikere (foto: Lars Knudsen).
Udskydning på udskydning – men det lykkes
Det har været mere end spændende og til tider udfordrende at planlægge Rock the Region i en tid, hvor forholdene og restriktioner har ændret sig løbende. Forløbet i år var planlagt til at starte i marts 2021 og køre frem mod SPOT i maj 2021. Men så blev SPOT rykket, først til juni og siden til september 2021.
”Derudover har vi måttet ændre i rækkefølgen, så de forskellige indholdselementer, hvor vi mødes, blev rykket til senere datoer og efterfølgende også måtte flytte alle koncerter ind i slutningen af maj og starten af juni. Det kræver en del koordinering med fem spillesteder, lydfolk, branchefolk og cirka 30 musikere!!!
Men når alt det er sagt, så har alle været meget samarbejdsvillige, og jeg synes, vi har fået et rigtig godt forløb ud af det på trods af omstændighederne. Vi har fem superdygtige og motiverede bands, og i skrivende stund har vi spillet to udsolgte koncerter og har to udsolgte i vente med 120 siddende publikummer på Kedelhuset i Silkeborg og 70 siddende på Turbinen i Randers”.
”Udfordringer denne gang har helt klart været usikkerheden, som de fleste andre arrangører i branchen jo har kendt til under Covid-19. Kan vi afvikle koncerter, kan vi overhovedet mødes til workshops og Live Sessions, bliver SPOT til noget? Og så det faktum, at øvelokalerne de fleste steder var lukkede, gav en usikkerhed om musikerne overhovedet var klar til at deltage. Det viste sig heldigvis, at de var, selvom et par byer – Horsens og Skive – måtte sidde over. Begge byer er dog stadig med i partnergruppen og bakker op”.
Bonad fra Randers trykker den af på scenen i Monorama (foto: Lars Knudsen).
God respons fra musikerne
”I 2021 har vi haft workshops med Albert Helmig fra SPOT, Jeppe Rasmussen/Jesper Mardahl fra Promus, Katrine Friis Sønderby fra Moody Mongoose, Camilla Overgaard fra DMF samt performance coach Marie-Louise Grund Petersen samt Gitte Karvonen, som er mentaltræner for musikere”.
”Vi har i år som alle tidligere år fået rigtigt gode tilbagemeldinger på forløbet fra musikerne, hvor naturligvis koncertrækken og ikke mindst SPOT showcasen står som lysende lanterner. Men i det hele taget er de glade for det intense forløb og det nære kollegiale fællesskab med de andre bands og alle os bag projektet. Som rapperen Facaden udtrykte det i vores interviewvideo fra 2017, så er det ’som at have været på højskole’ (se med her: http://mono.dk/projekter/rock-the-region ). En del bands har også lavet koncerter sammen efterfølgende, og flere har fået aftaler med forskellige brancheaktører. Vi er dog godt klar over, at en karrierevej kan være lang og kringlet, og vi er kun et trin på vejen”.
Marie-Louise Grund Petersen (foto: Lars Knudsen).
Kørende, men ikke i limousiner
”I Rock The Region stikker vi fingeren i jorden hvert efterår for at høre, om der er basis for en ny omgang. Det kræver en del tid for deltagerne at være med og ikke mindst midler. Udfordringen er, at mange steder støtter man ikke vedvarende projekter, men kun opstart og nye initiativer. Driften af et projekt er svær. Vi har dog været så heldige at have gode samarbejdspartnere i bl.a. DMF og Promus, som byder ind med indholdselementer, og SPOT som har givet os en uvurderlig platform. Derudover så har de enkelte byer skudt penge i projektet. Det holder os kørende, men bestemt ikke til at fragte musikerne rundt i limousiner!”.
”Derudover det vigtigste: hvad findes der af spændende nye bands i og omkring de forskellige byer. Er der potentiale til en ny turné med høj kvalitet? Uden sidstnævnte kan vi ikke køre projektet. Bl.a. fordi vi har haft SPOT som platform for vores afslutningsshowcase, så føler vi en stor forpligtigelse til at holde et højt niveau. Vi gør en dyd ud af at præsentere et seværdigt show for publikum. Et Rock The Region show er fuldt integreret med live musik, god lyd, lækkert lys og videopræsentationer. Min forhåbning er, at vi kører på igen i 2022 med et stærkt hold af musikere, engagerede partnere og spændende nye emner og branchefolk. Det vil helt klart være oplagt ikke mindst nu, hvor byen arbejder på et musikby år – Music City Aarhus 2022”.